Scharrelei het

'T LOO - De titel ‘scharrelei’ is verkozen tot ‘Grootste Liegebeest van 2010’.
In de jaarlijkse verkiezing van Wakker Dier kon men de afgelopen weken op de website stemmen voor een product of reclame die zich diervriendelijker voordoet dan het eigenlijk is.

De titel ‘scharrelei’ is door de regering verplicht voor eieren van kippen die binnen leven in een schuur met 9 kippen per vierkante meter.
In de meeste andere Europese landen heet zo'n ei een ‘schuurei’ of ‘grond-ei’.
Door de winkels te verplichten deze eieren ‘scharrelei’ te noemen, zorgt de overheid ervoor dat de mensen die het kopen denken dat het ei gemaakt is door kippen die vrij rond kunnen lopen, terwijl dat nu juist niet zo is.

Scharrelvlees van kippen, runderen en varkens komt wèl van dieren die buiten hebben kunnen scharrelen.

Wakker Dier wil dat de overheid zo snel mogelijk de titel 'scharrelei' verandert in ‘schuurei’. Dit zorgt ervoor dat de mensen die het kopen ook begrijpen waar het ei echt vandaan komt.

Op de tweede plaats van de verkiezing komen de dieronvriendelijke producten die kinderen proberen te verleiden met mooie plaatjes.
Je kent ze wel, producten met Sponge Bob, Bob de bouwer en Dora waar je broertje of zusje altijd om zeurt.

Op de derde plek komt de duurzame (natuurvriendelijke) kabeljauw van Golden Seafood (van de Aldi) die wordt gevangen met sleepnetten die de bodem en de planten kapot maken.
Volgens de website van MSC-keur (voor duurzame visserij) zijn er maar 2 bedrijven die deze kabeljauw duurzaam vangen. En daar hoort Golden Seafood niet bij!

De totale uitslag was als volgt:

 

  1. De titel Scharrelei
  2. Kinderverleiding
  3. Golden Seafood kabeljauw (Aldi)
  4. Gegaarde Kip van Albert Heijn
  5. Varkensvlees bij La Place
  6. PLUS vleesverpakkingen
  7. Cup-a-Soup Kip
  8. Beemstervarken bij NoordHollandse slagerijen
  9. Baktat en Hamli Halalworstjes
  10. Boerenkaas van Albert Heijn